Ervaring

‘Het gesprek ging nu écht over mijn gedrag’

Lisette is klinisch psycholoog/kinder- en jeugdpsychotherapeut in Helmond. Ze gebruikte de competentiescan in haar jaargesprek.

"Voordat ik de competentiescan invulde, dacht ik: natuurlijk ben ik klantgericht. Daarna besloot ik voortaan meer tijd te maken voor het beantwoorden van mijn mail. De competentiescan laat je nadenken over wat je dóet, in plaats van wat je zegt of denkt. Dat kan best confronterend zijn. Concludeer jij of je leidinggevende dat je gedrag op bepaalde punten nog te wensen over laat? Dan rolt er op dat vlak een oranje of rood cijfer uit de scan. Dat is pijnlijk. Maar dat specifieke is ook juist de kracht: de verwachtingen van de organisatie worden heel duidelijk. Door vervolgens met je leidinggevende te onderzoeken waar jij tegenaan loopt, ontstaat er ruimte voor verbetering."

Persoonlijker
"De competentiescan maakte mijn jaargesprek veel persoonlijker: het ging nu echt over mij als mens. Klantgerichtheid is benoemd tot kerncompetentie, we vinden dit dus écht belangrijk. Daar hoort bij dat mensen geen dagen op een mail van mij hoeven wachten. Iedereen weet dat de berichtenstroom soms niet bij te benen is; laat staan als er ook nog een crisis tussendoor komt. Dat blijft. Toch blok ik nu elk dag bewust tijd voor mijn mailbox. Door de competentiescan heeft dat meer prioriteit gekregen.”