Vergroot je vitaliteit

Positieve gezondheid: vergroot je vitaliteit

In de zorg wordt de laatste jaren steeds breder gekeken naar het begrip ‘gezondheid’. Gezond zijn draait niet langer om de afwezigheid van ziekte, maar steeds meer om hoe goed je je vóelt. Vitaliteit en eigen regie blijken bepalend voor je welbevinden, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Het kan dus beslist geen kwaad om jezelf op dit terrein te (blijven) ontwikkelen.

De Nederlandse arts-onderzoeker Machteld Huber ontwikkelde een nieuwe, completere visie op gezondheid, die landelijk veel bijval krijgt. Zij formuleert gezondheid als het vermogen om je aan te passen en je eigen regie te voeren, in het licht van alle sociale, fysieke en emotionele uitdagingen waar je mee te maken krijgt. Mensen zijn geen machines en de wereld is niet perfect; daar moeten we dus ook niet naar streven, vindt Huber. Zij benadert het omgekeerd: hoe kun je je gezond en gelukkig voelen met wat er is? Ze toonde aan dat vitaliteit hierin (naast eigen regie, wat wij bij GGZ Oost Brabant persoonlijk leiderschap noemen) een belangrijke rol speelt.

TIP: Verdiep je in het model van Machteld Huber, die jouw gezondheid definieert aan de hand van zes dimensies. Vul de vragenlijst in en zie wat jouw resultaat is.

Huber en de Herstelvisie

Hubers visie sluit naadloos aan bij de Herstelvisie, die leidend is voor de manier waarop we onze cliënten ondersteunen bij het leiden van een bevredigend, hoopvol en zinvol bestaan – ondanks hun beperkingen. Eigenlijk is dit gewoon een waardevolle visie voor iedereen! Binnen GGZ Oost Brabant is er daarom het project Vitaliteit, als onderdeel van het beleid om medewerkers duurzaam inzetbaar te houden.

Vijf strategieën

Onder de noemer ‘Hoe blijf jij gezond en met plezier aan het werk?’ maken we je attent op vijf strategieën om je veerkracht op te bouwen. Wie weet heb je er ook in je privéleven nog iets aan. (Bron: Psychologie Magazine)

1. Onderneem actie

Een actieve houding werkt vaak het best bij het hanteren van problemen, zo blijkt uit onderzoek. Probeer dus zoveel mogelijk de touwtjes in handen te houden en je problemen op te lossen, in plaats van onder de dekens te gaan liggen en hopen dat alles vanzelf weer overwaait. Anderzijds is het leren accepteren van dingen die niet te veranderen zijn, ook een gave. Hier past de stoïcijnse levenshouding: verander wat onder jouw controle staat, en probeer de rest los te laten.

2. Bezie het leven van de zonnige kant

Optimisme kun je leren, zegt de invloedrijke psycholoog Martin Seligman in zijn boek ‘Optimisme kun je leren’. Onterechte pessimistische gedachten kun je omzetten in positieve gedachten met het zogeheten ABCDE-model. Je ondervindt tegenslag (Adversity), er komen direct pessimistische veronderstellingen bij je op (Beliefs), die als gevolg (Consequence) hebben dat je je rot voelt. Die gedachten kun je echter leren te weerleggen (Disputation), waarna nieuwe optimistische gedachten je nieuwe energie (Energy) geven.

3. Bouw aan je netwerk

Goede relaties met familie, vrienden en collega’s kunnen je door moeilijke tijden heen helpen: sociale steun is een van de belangrijkste beschermende factoren. In de studie van therapeute Lilian Rubin naar ‘onverwoestbare kinderen’ bleek bijvoorbeeld dat mensen die allerlei verschrikkingen overleefden, in verschillende fasen van hun leven surrogaatouders en mentoren aantrokken die hen een helpende hand boden toen ze dat nodig hadden. Rubin noemt dat vermogen ‘adopteerbaarheid’.

4. Kijk of je iets kunt leren van je ervaringen

Veel mensen zeggen na nare gebeurtenissen dat ze er iets ‘aan over hebben gehouden’: een gevoel van kracht, meer zelfwaardering, een spiritueel gevoel of grotere waardering voor de kleine dingen in het leven. Wat ook een gevoel van kracht kan geven: mensen helpen die in dezelfde situatie zitten.

5. Probeer dingen in perspectief te zien

Probeer je eigen situatie te relativeren. Blaas je problemen niet op, wees niet alleen op jezelf gericht. Je hoeft niet continu over je eigen problemen te praten om ze te verwerken: een beetje verdringen blijkt soms best goed te werken. En denk bovenal niet dat je gedetermineerd bent door je ellendige jeugd: uit onderzoek blijkt dat onze jeugdtrauma’s veel minder invloed hebben op de volwassen persoonlijkheid dan wij geneigd zijn te denken.

Meer weten?

Nieuwe informatie houdt je geest in beweging. Het helpt je om te relativeren en nieuwe kansen te zien.

  • Geniet van films. In ‘As good as it gets’ wordt de licht autistische schrijver Jack Nicholson verliefd. Met een enorme krachtsinspanning lukt het hem zijn patronen te doorbreken en de vrouw van zijn hart voor zich te winnen. In ‘The Martian’ blijft astronaut Matt Damon achter op Mars. Hij weet daar te overleven dankzij zijn inventiviteit en enorme veerkracht.
  • Meer weten? Neem contact op met onze adviseur Vitaliteit of onze mobiliteitsadviseur.
  • Lees ook het interview met Miriam Derksen: ‘Op weg naar een vitaal leven’